Nie ulega wątpliwości, że wiele branż z nieukrywaną nadzieją wypatruje ostatniego kwartału tego roku. Ze względu na pandemię Covid-19 zyski wielu przedsiębiorstw mogą się wydawać mniej efektowne. Jednakże dla dużej grupy spółek giełdowych ostatnie trzy miesiące roku to najważniejszy okres. Dość często rezultaty wypracowane właśnie w tym czasie stanowią lwią część całorocznego wyniku. A zatem, które warszawskie sektory mogą liczyć na pozytywną końcówkę roku?
Święta dźwignią handlu
Jednym z największych beneficjentów sezonowego wzrostu popytu w ostatnim kwartale jest z całą pewnością branża handlowa. Wiele spółek giełdowych obserwuje stały już trend objawiający się skokiem obrotów w wyniku przedświątecznych zakupów. Przed Bożym Narodzeniem niemal wszyscy konsumenci bardzo chętnie sięgają do portfela, dlategohandel akcjamiwielu spółek również wzrasta.
Ostatni kwartał w roku to również najmocniejszy okres dla spółek z sektora odzieżowego i obuwniczego, w tym CCC czy VRG. Co na to wpływa? Otóż, niemałe znaczenie ma coroczny rozkład standardowych okresów wyprzedaży, który przypada zimą na styczeń i luty oraz latem na lipiec i sierpień. Miesiące te z zasady osłabiają marże na sprzedawane produkty, a zatem obniżają też wyniki za I i III kwartał. Dla wyników branży odzieżowej nie bez znaczenia pozostają także warunki klimatyczne. To właśnie zimne i deszczowe zimowe dni bardziej przyciągają klientów.
Kumulacja sprzedaży jedzenia i napojów
Okres zakupów przedświątecznych to również świetny okres dla wszelkich producentów żywności i napojów. Wraz z drastycznym spadkiem temperatury ożywia się także popyt na słodycze i wyroby alkoholowe. Dla spółek z tej branży, takich jak Wedel, Goplana czyWawelto zdecydowanie najlepszy i najbardziej intensywny kwartał pod względem wysokości osiągniętych przychodów.
Spory sezonowy skok sprzedaży w ostatnim kwartale w ostatnich latach odnotowują również producenci win musujących. Warto w tym przypadku wspomnieć o spółce Ambra, która nawet pomimo pandemii doskonale radzi sobie na rynku. Jak pokazują wyniki sprzedaży wina w sklepach detalicznych, wskaźniki nie tylko nie spadły, ale wręcz przeciwnie - wzrosły.
Mieszkanie zawsze w cenie
Warto także pamiętać, że na koniec roku stosunkowo dobrze wypadają wyniki deweloperów. Ma to związek przede wszystkim z kumulacją przekazywania mieszkań ich właścicielom. Większa liczba oddanych do użytku i przekazanych lokali oznacza tym samym wyższe przychody, a także rozłożenie kosztów stałych kosztów na większą liczbę mieszkań, a także wyższą marżę netto.
Zostaw komentarz